Sentrale markedsføringstrender for 2016

Det kan være utfordrende å kartlegge hva som kommer. Det som gjelder i dag kan være gammelt nytt i morgen. I 2015 så vi en økning i både innholdsmarkedsføring, videomarkedsføring og i delingsøkonomien. Jeg mener det er spesielt to trender som går inn i flere digitale måter å tilnærme seg målgruppen på og som vi kommer til å se mye av i 2016. De er mulig ikke de største, men etter min mening kan de bli de mest innflytelsesrike trendene – personifisering og markedsføring på mobil.

Forbrukeren ønsker å ta det personlig 

PersonifiseringDen digitale tilstedeværelsen blant bedrifter øker. Markedsføring på nett har blitt alfa omega for enhver bedrift. Av den grunn er det stor konkurranse både om å bli sett og om å påvirke forbrukeren. Målet for bedriften er gjerne å skape mest mulig synlighet, men det kan også medføre konsekvenser. Det er ikke få som misliker å bli påtvunget irrelevant reklame og en følge av dette kan være at over 40 millioner har lastet ned Adblock, et program som blokkerer annonser på desktop.

In times of information overload, attention has become a limiting factor in the way we consume information

For en bedrift å være synlig hos alle og enhver er ikke nødvendigvis positivt. Det kan være kostbart og lite effektivt å inkludere irrelevante målgrupper i sin markedsføring. Det er derfor sentralt for bedrifter å fokusere på sine særegenheter og sin målgruppe for å nå personene som faktisk ønsker det du har å tilby. Å drive reklame mot en målgruppe som faktisk er interessert i det du tilbyr er verdifullt. I følge Brandanew er det 56% større sannsynlighet at forbrukeren gjennomfører kjøp dersom prosessen virker personifisert.

Et eksempel på en bedrift som setter et eksempel er Google (Google søk), som inkluderer relevans i sitt rangeringssystem overfor hvor mye en betaler for å bli sett. Bedriften må være relevant og bidra til å dekke søkerens behov og ønsker med søket gjennom søkeord og kvalitetskrav. Google arrangerer også sitt organisk søk med en rekke kriterier for de som ønsker å komme øverst, som vil sikre relevans og kvalitet blant forbruker.

Problemet i dag er ikke å få forbrukeren til å laste ned innhold, men å ta det i bruk. New York Times testet i September 2015 personifiserte Pushvarsler, basert på geografi. De mener at 2016 vil være året for personifiserte pushvarsler.

VG49081NDD

Facebook tar også grep rundt irrelevans på sin plattform. Facebook gir deg muligheten til å fjerne eller se mindre av innhold fra uønskede avsendere. På denne måten straffes irrelevante annonser, som åpner for større muligheter blant de relevante.

Noen bedrifter tar også i bruk informasjonskapsler, eller cookies for å spore brukerens atferd. Et eksempel på dette er Nelly.com, en shoppingside som baserer utvalget på hva du tidligere har likt. Gjennom cookies avdekkes din stil, og sannsynligheten for at du liker produktene øker. Det er også vanlig å få opp reklame av produktene du har sett på i for eksempel annonser på Facebook, nettopp fordi din atferd har blitt dokumentert tidligere.

29. Mars 2016 tar Instagram i bruk sin nye oppdatering hvor bildene vil dukke opp i en ikke kronologisk rekkefølge. Instagram vil heller ta i bruk en algoritme hvor din nyhetsstrøm vil baseres på hvor hyppig noen poster bilder, hvor ”relevante” de er eller hva Instagram tror du vil like. Ettersom store merker som Facebook, Google og nå Instagram tar i bruk slike algoritmer mener jeg at presset om personifisering stadig vil øke videre i 2016.

Mobilen i hånden på forbrukeren

Skjermbilde 2016-03-28 kl. 23.45.58Mobilmarkedsføring. Mobilen er alltid med oss, alltid på og alltid koblet til Internett. Siden 2010 har nett-trafikken på mobil hos de største nettsidene i Norge steget med hele 900%. Med en slik økning er det ikke rart at frasen ”Mobile First” har dukket opp. Hele 60% av trafikken på nettsider kom fra mobil i 2015 og tallene vil trolig stige i 2016. Mobilen har også blitt et verktøy brukt for å forhindre kjedsomhet. Du har mest sannsynlig funnet frem mobilen på toget eller trikken fordi du kjeder deg. Du kan mulig også kjenne deg igjen i situasjonen hvor du tar frem mobilen for å unngå kontakt med noen. Med andre ord, mobilen brukes i de fleste situasjoner. Dette har åpnet for store muligheter blant markedsførere.

95% bruker mobilen til å finne lokal informasjon og hele 88% tar det i bruk, eksempelvis å bestille kinobilletter. Flere går altså fra desktop til mobil, og det er dermed naturlig å tenke at markedsføringen vil i større grad øke på mobil i årene fremover.

Et eksempel på utviklingen er Google, som etter 21. april 2015 startet å straffe nettsider som ikke er mobilvennlige. Google setter brukeropplevelse og derav relevant i fokus, og vil derfor rangere mobilvennlige nettsider høyere. Google har også fjernet sidekolonnen med annonser, noe som skal bidra til økt mobilvennlighet. Søkemotoren har over 50 millioner brukere hver eneste dag som vil si utenkelige muligheter blant bedrifter. Brandanew spår en vekst i mobilannonser på hele 45% i 2016.

Skjermbilde 2016-03-28 kl. 23.45.43Du kan enkelt finne ut om din nettside er mobilvennlig med Google sin mobilvennlighets-test

Et annen eksempel på markedsføring på mobil er Snapchat. Snapchat ble utgitt i 2011 og har siden da steget til værs i popularitet. Bare i Norge finnes det over 1,5 millioner brukere. Snapchat fører utvidelsen «Discover» som lar deg se korte annonseklipp fra de største mediehusene i verden som National Geographic, CNN og Daily News. Et eksempel på markedsføring fra norske medier er TV 2 nyhetene som tilbyr eksklusive videoklipp fra bak kulissene. Jeg mener Snapchat er en god plattform for markedsføring fordi du deler i sanntid, du deler raskt og du deler med en målgruppe som allerede vil se det du poster. Måter å vekke interesse hos forbrukeren på Snapchat kan være å vise smakebiter at kommende produkter for å bygge opp et engasjement, lage eksklusive konkurranser eller vise «bak kulisser-klipp» for å skape en folkelig tilnærming hos forbruker.

One thought on “Sentrale markedsføringstrender for 2016

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *