Når stresset tar deg

I en forelesning for kort tid siden gikk det opp for meg og klassen – det er snart eksamen! I timen valgte vi derfor å sette av litt tid til å prate om dette temaet da det var mange som hadde spørsmål angående forventinger og lignende. Diskusjoner ble startet, stemmer ble høyere og man kunne merke den stressede stemningen i rommet. I samme øyeblikk gikk det også endelig opp for meg temaet jeg ville skrive om i en bloggoppgave som skulle vært levert for lenge siden – nemlig stress.

Oppgaven lyder som følger: Skriv et blogginnlegg om et problem du skulle ønske var løst. Høres enkelt ut? Jeg har stresset og frustrert meg over denne oppgaven i så lang tid at det har ført til prokrastinering og hodepine. Derfor har jeg laget 5 råd til meg selv, og til andre som begynner å kjenne på stresset.

 

Omgi deg med motiverte mennesker

I følge arbeidstilsynet kan blant annet arbeidsrelatert stress blir forårsaket av problemer på organisasjonsnivå som for eksempel mangel på tydelighet eller motstridende krav. Denne type stress kan også øke betraktelig dersom du er i en usunn sosial kontekst som manglende støtte fra medstudenter eller kollegaer. Jeg mener derfor det er viktig å omgi deg med mennesker som trekker deg opp og ikke ned. Personer du jobber effektivt med og som kan hjelpe deg. I jobbsammenheng kan dette være en stor utfordring. I noen situasjoner er du nødt til å samarbeide med personer som gir deg utfordringer. I ekstremt stressende perioder kan det også være lurt å omgi seg mer med familie og venner, støttende og trygge relasjoner som kan gjøre deg mer robust. «En delt bekymring er en halv bekymring»

 

Identifiser, evaluer og planlegg

Skulle du ønske døgnet hadde flere timer er du ikke alene. Dette er dessverre ikke mulig, og prioriteringer er derfor viktig. Er du stresset fordi du har for mye å gjøre på for liten tid burde du starte med enkle steg du vet du får til. Start med å identifisere hva du faktisk skal ha fått gjort til hvilken tid. Skriv det ned. I mange tilfeller kan stress forårsaket at du har for mye å tenke på. Ved å skrive ned dine tanker og gjøremål reduseres sannsynligheten for å glemme noe og stressnivået kan dermed synke. Når du har skrevet dine gjøremål kan evaluere de mest bekymringsfulle faktorene så du kan ta tak i disse først. Nå er det enklere å lage en konkret plan for dagene fremover. Det finnes flere ulike verktøy for å redusere stress og øke produktivitet.

P1000554

Gi blaffen

Du trenger ikke alltid å gjøre ditt beste. Godt nok er ofte godt nok. Har du stressende perioder, enten det er langvarig eller kortvarig, må man tenke realistisk. Å gjøre noe er bedre enn å ikke gjøre noe. Dersom du i alle situasjoner har tankegangen om at du skal prestere på ditt aller beste vil du mest sannsynlig bli skuffet. Identifiser, evaluer og planlegg. Hva kan du gjøre 100% og hva kan du gjøre 60%? Å prestere på sitt beste handler om å prestere der det gjelder og i enkelte tilfeller blir man nødt til å ofte noe.

 

Jobb med deg selv

Å ha selvdisiplin er makt. Det er makt fordi mange ikke har det. Er du i et konkurranse fylt miljø kan det være avgjørende for å skille seg ut. Det er dessuten en million ganger mer sannsynlig at du når dine mål dersom du har kontroll over deg selv hele veien. Et tips er å gjøre en liten ting hver dag som utfordrer seg selv. Eksempelvis i det øyeblikk du ikke lenger orker å jobbe med en oppgave, tvinger deg selv til å jobbe i femten minutter til. Eller dersom du er i ferd med å spise en sjokolade bestemmer deg for at du skal vente 30 min til. Å stadig utfordre deg selv og sin selvdisiplin mener jeg vil gjøre deg flinkere til å prestere dersom avgjørende situasjoner oppstår.

Det er på en annen side viktig med avkoblinger. Skal du jobbe med deg selv og utfordre deg selv for å unngå stress, skal det ikke føre til mer stress. Det kan derfor være lurt å finne trygghetsfaktorer, altså ting du gjør hvor du føler deg minst stresset. Å glemme utfordringene i løpet av dagen tror jeg er nødvendig for å unngå fysiske eller psykiske konsekvenser. Enten det er en aktivitet, en person eller et sted som gjør deg mindre stresset, oppsøk det når stress-nivået er på sitt verste.

Har du mye å gjøre på jobb eller skolen er det lett å skape en gråsone mellom arbeidsliv og privatliv. Å være i ”jobbmodus” hele dagen betyr ikke nødvendigvis at du jobber hele dagen. Det kan bli lett å tenke at det du ikke får gjort i løpet av arbeidsdagen kan du gjøre hjemme senere – også kalt utsettelser. Tar du med deg skoleoppgaver på sengen, vil ikke bare være sliten og lite effektiv, men det bryter med følelsen et soverom skal gi. For å unngå stress og bedre søvn er det derfor lurt å ikke satse på dette stedet som et kontor.

pexels-photo-large

Spis bedre og sov mer

Å spise sunt er noe man får høre gjennom hele livet er viktig, og det er det. Å forholde seg til naturlig energi som frukt og grønnsaker ovenfor sjokolade og annen rask energi i hverdagen vil gi belønning. Spiser du mat som gir deg et balansert energinivå vil konsentrasjonen også være mer balanser og du yter mer av dagen. Stress over lengre perioder kan ofte føre til fysiske endringer på kroppen hvor riktig mat og nok søvn også kan hjelpe.

Dersom du har fått for lite søvn eller utilstrekkelig med energi er sannsynligheten også større for at du har behov for koffein. Morgenkaffen er for mange et viktig medikament for å starte dagen, men som i realiteten kan gi deg mer adrenalin og dermed gjøre deg mer stresset og nervøs. 

4 thoughts on “Når stresset tar deg

  1. Veldig bra skrevet, Nora! Tror dette er noe mange glemmer under stressende tider, som for eksempel eksamenstiden i vårt tilfelle. Likte spesielt det med å utfordre seg hver dag, tror dette er noe man kan vinne mye på om man greier å gjennomføre det! Skal absolutt ha dette i bakhodet når jeg jobber med eksamen denne siste tiden 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *