DECADENT på Instagram

I dagens digitale samfunn har det blitt avgjørende for bedrifter å være tilgjengelig på sosiale medier. Mange bedrifter tar i bruk disse kanalene, uten en form for strategi eller fremgangsmåte. Sosiale medier er ikke bare sosiale medier, og man må forstå de ulike kanalenes egenart. I dette innlegget skal jeg ta for meg merkevaren DECADENT, og deres bruk av kanalen Instagram. Jeg vil også trekke frem noen forslag til forbedringer. Innlegget er et svar på oppgave fra foreleser, Cecilie Staude.

 

DECADENT

DECADENT er en selvstendig virksomhet, grunnlagt i København 2005. Selskapet er en leverandør av vesker, sko og accessoirer. Kvinnen bak DECADENT heter Karina Mundt Holst, hun startet sin egen virksomhet etter mange år i motebransjen og har hentet sin inspirasjon fra vesker fra 70-tallet. DECADENT er opptatt av etisk ansvar og har strenge vilkår for sin produksjon. Produktene har en høy prisklasse, på rundt 3000 kr i gjennomsnitt per produkt.

Decadent tasker

Hvem er målgruppen?

I følge virksomheten ønsker DECADENT å rette seg mot kvinner i alle aldre, og at produktene skal passe alle anledninger. Etter å ha besøkt deres Facebook-side ser jeg en overkant av damer trolig i 30-50 års alderen som engasjerer seg. Jeg vil tro at målgruppen er kvinner i alderen 25-60. Dette fordi det med en slik prisklasse naturlig rettes mot kvinner med god råd. Veskene er også inspirert av 70-tallet, noe som kan appellere til den noe eldre målgruppen. Målgruppen består nok også av kvinner som er opptatt av utseende eller fremtoning i samfunnet, de som har en interesse for mote. DECADENT har ikke presisert hvem de retter seg mot geografisk sett, men kommuniserer på dansk på samtlige sosiale plattformer, og jeg vil derfor tro de hovedsakelig retter seg mot Skandinavia.

 

Instagram

Skjermbilde-2016-05-29-kl.-20.12.22Når man tar i bruk sosiale medier, er det viktig å forstå kanalens egenart. Det er derfor viktig å skape unik innholdsproduksjon for hver kanal. Instagram har stort fokus på det visuelle. Instagram består idag av over 400 millioner brukere, hvor minst 80 millioner bilder deles hver dag. På Instagram måles populariteten i likes, kommentarer og delinger, hvor det ikke kreves høy grad av involvering for å gjøre dette. Instagram er ikke en plattform som genererer direkte i inntekt, men en god plattform dersom man ønsker å inspirere/ motivere potensielle kunder og skape kunderelasjoner. Det finnes ingen fasit for den perfekte Instagram-kontoen, men det er forsket på noen trekk som gjør blant annet bilder mer attraktive. I følge artikkelen ”What Makes an Image Popular?” skrevet av Khosla, Sarma og Hamid i 2014, spiller farger og kvalitet en sentral rolle. Den sier blant annet at grønne farger har en tendens til å gjøre bildet mindre populært en røde. Lyse farger har også en tendens til å virke mer attraktive.

 

DECADENTs potensiale på Instagram

DECADENT sin Instagram-profil heter @decadentcopenhagen og har per dags dato 553 innlegg, 9198 følgere og følger 123 brukere. Mitt førsteinntrykk da jeg besøkte profilen var at det er en ansatt som har ansvar for publisering av bilder. Bildene er tatt i butikker, ofte ute på gaten og på prøverom. Dette kan bidra til å skape en mer folkelig tilnærming til kunden. Samtidig fikk jeg ikke samme inntrykk av veskene som da jeg besøkte deres hjemmeside. På deres hjemmeside er designet minimalistisk og veskene fotografert svært profesjonelt. På en plattform hvor det visuelle er i sentrum, tørr jeg si at jeg forventet litt bedre kvalitet. Bildene ser ut til å ha blitt tatt med mobiltelefon, og bærer et preg av gulskjær i alle bildene. Gulskjær i bilder kan blant annet trekke ned kvaliteten på bildene fordi det er et tegn på kunstig lys. Ser man på kontrasten mellom bilde to (øverst) og bilde tre, ser man tydelig en forskjell, noe som påvirker fargene på selve produktene. Se eksempel under:

 

Skjermbilde 2016-05-30 kl. 14.26.46

VS.

Skjermbilde 2016-05-30 kl. 14.24.36

 

Et fellestrekk ved bildene er at mange av bildene er tatt av flere produkter. Flere produkter i ulike fargetoner er plassert ved siden av hverandre, noe som kan skape litt støy. Dette kan påvirke den eksklusiviteten og kvaliteten DECADENT trekker frem på sine hjemmesider.

Et forbedringspotensiale DECADENT har er å vise mer av produksjonen og det etiske ansvaret de tar gjennom Instagram. I dag så vises kun produktene og selgeren i butikk, noe som kan virke aggressivt på potensielle kunder.  Mange er opptatt av etisk produksjon og skeptisk til skinn, mens andre ikke bryr seg. I det hele bildet vil det kun være positivt å vise en bit av ”bak-kulissene «Vil du at folk skal forholde seg til deg, må du fortjene det»

 

Vinnerne er de lederne og virksomhetene som bruker sin finansielle styrke og påvirkningsmulighet til å gjøre en forskjell. Det dreier seg om å utnytte merkevarens kraft og selskapets posisjon ved å utvise samfunnsansvar. Det vil i seg selv være profitabelt, ettersom medarbeidere, partnere og kunder blir stolte av selskapet – og er man stolt – er det lettere å bidra til å skape kommersiell suksess.

 

Når det kommer til teksten til bildene, bruker DECADENT for det meste hashtaggene #decadentcopenhagen og #decadentflagshipstore. Dersom brukere et på utkikk etter vesker og inspirasjon vil DECADENT derfor ikke dukke opp med mindre man vet merkenavnet. Tenk deg hva kunden søker på dersom de skal finne produktene, #veske er et eksempel som kunne økt trafikken. Når det kommer til kommunikasjon mellom følgere og virksomhet er DECADENT raske til å svare på eventuelle spørsmål i kommentarfeltet. Dette er svært viktig, da man har muligheten til å knytte kunderelasjoner.

 

Jeg mener at DECADENT har et stort potensiale til å få stor trafikk til sin Instagram konto, da mye av innholdet på plattformen omhandler mote og skjønnhet. Et tips til virksomheten er å finne sin edge, og bruke dette for å skille seg ut på en plattform med flere millioner brukere. Men først er det nødvendig med en godt grunnlag, som gode bilder med høy kvalitet!

 

One thought on “DECADENT på Instagram

  1. Fint og oversiktlig skrevet, Nora 😀 Du har mange gode forslag for hvordan DECADENT kan lykkes bedre på instagram! Helt enig i det du skriver om bildekvaliteten på instagram, morsomt å se de bildene satt opp mot hverandre. Syntes også forslaget om å vise mer frem deres produksjon og etiske ansvar de tar gjennom instagram var lurt, siden så mange i dag er opptatt av dette. Det ligger nok mye potensiale her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *